In de Angelsaksische wereld verwijst men naar zijn afstudeerjaar als ‘de klas van…’. Dat zorgt voor een sterke identiteit met de eigen ‘klas’, maar vertelt meteen ook veel over de leefwereld waarin men opgroeide. We stellen ons bv telkens iets anders voor bij de klassen van ’68, ’89 of ‘09. Het lijdt weinig twijfel dat ook de klas van 2020 een sterke symboliek zal meedragen.
De echte digital natives
Deze generatie had de klas kunnen worden van bij voorbeeld de klimaatzaak, de Brexit of Tiktok. Ze groeide er immers mee op. Deze jongeren worden ook geconfronteerd met een enorme technologische vooruitgang, waardoor zij de echte digital natives genoemd worden. Zij hebben zo snel inzicht in de werking van nieuwe digitale middelen dat zij later, in het beroepsleven, de digitale innovatie en transformatie van een bedrijf moeiteloos zullen kunnen sturen.
De klas van 2020 zal echter ook altijd geassocieerd worden met corona. Daar zouden we in eerste instantie veel negatieve associaties bij kunnen bedenken: besmettingen, mondmaskers, lockdown, preteaching. Maar een klas in crisistijd leert ook de skills om die crisis net het hoofd te bieden.
Digitaliseren en transformeren
We zijn immers allemaal een beetje ‘de klas van 2020’: voor velen betekende een lockdown de ultieme doorbraak in digitalisering. Mensen hebben nu bijvoorbeeld toch de stap naar dat lang onvertrouwde online shoppen, betalen en bankieren gezet. Bedrijven werden gedwongen om thuiswerken en online meetings te organiseren, en om creatieve oplossingen te zoeken om de klant te vinden waar hij zat: online thuis.
Ook in de onderwijswereld heeft de digitale revolutie eindelijk haar weg gevonden, en dat is voor Leerwijzer niet anders. Dankzij de coronacrisis werden we immers gedwongen om de digitale middelen verder uit te diepen en efficiënter aan te wenden. We leerden dat we onze werking heel snel (in minder dan 24 uur tijd) succesvol konden transformeren tot een volledig online dienstenaanbod. Dat deden wij dan ook al op een moment dat andere scholen nog geen online lessen konden (of zelfs mochten) aanbieden, uit vrees dat sommige leerlingen geen toegang tot een computer met internetverbinding zouden hebben. Zo konden wij meteen continuïteit in onze geïndividualiseerde lessen verzekeren.
Ook bij de terugkeer uit de lockdown konden we heel soepel onze werking heropstarten. Met respect voor de strengste maatregelen konden we ons internaat al midden mei openen. Op die manier konden we onze leerlingen zich in alle vertrouwen voorbereiden op hun examens. En onze aanpak blijkt te lonen, na een reeks positieve examenresultaten, zonder coronabesmettingen.
Bovenal leerden we dat ons team van docenten zich telkens opnieuw en zonder verpinken aanpaste aan de nieuwe realiteit, zij het in online lesgeven, zij het in de maatregelen op school. Dat ging aanvankelijk natuurlijk met vallen en opstaan, maar altijd in de eerste plaats om de nieuwsgierigheid van onze leerlingen telkens opnieuw te kunnen prikkelen.
De klas van 2020
Onze leerlingen uit de klas van 2020 werken hun examens deze zomer wél nog af, zodat ze kunnen bewijzen dat ze hun diploma waard zijn, en met zelfvertrouwen hun studies kunnen aanvatten. Zo is onze klas van 2020 een klas die waarde zal kunnen creëren in de toekomst.