Ouders zijn bezorgd over de stroeve aanpak van sommige klassieke scholen tijdens de lockdownperiode. Veel scholen en leerkrachten deden wel degelijk hun uiterste best om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. Anderen bleken leerlingen (en hun ouders) geheel aan hun lot over te laten.
Het merendeel van onze leerlingen zijn intussen alweer een maand terug voltijds op school. We kunnen nu zeggen dat die terugkeer succesvol verlopen is, evenals de onlinelessen tijdens de lockdownperiode. Niettegenstaande getuigden bezorgde ouders bij ons over de stroeve aanpak die ze ervaarden. Hieronder leest u flarden uit die getuigenissen van ouders, en hoe Leerwijzer het anders deed.
4 lesuren per dag
Wij zorgden ervoor dat iedere klasgroep elke dag 4 lesuren les kon krijgen, op vaste tijdstippen. Dat bleek voor de leerlingen (en ook de leerkrachten) immers de maximale tijd om voldoende geconcentreerd via een beeldscherm les te volgen. Op die manier konden we de vooruitgang van onze leerlingen aanhouden.
“Mijn kinderen hadden in twee maanden tijd één keer een halfuur online les met de leerkracht.”
Hoewel de opstart op school een maand geleden met wat ontwenningsverschijnselen gepaard ging, merken we nu duidelijk de positieve effecten van onze online inspanningen. Onze leerlingen behalen op hun examens tot nu toe immers de verhoopte resultaten. Een bewijs dat onze aanpak loont.
Directe terugkoppeling
Ook Leerwijzer moest rekenen op de hulp van ouders bij het opvolgen van de taken en opdrachten, om te verzekeren dat die ook effectief gemaakt werden. Die thuisopdrachten werden echter steeds gekoppeld aan online contactsessies met de leerkracht.
“Wij moesten als ouders om de twee weken langs op de school om bundels met taken op te halen. Twee weken na de opgave kregen we de verbetering mee, en daar moesten we dan zelf met onze kinderen mee aan de slag.”
Bij het lager onderwijs was er regelmatig ook direct contact tussen ouders en de leerkracht, zodat ook zij beluisterd konden worden.
Strikt lessenrooster
Onze leerlingen en hun ouders werden elke week ingelicht over eventuele aanpassingen aan het lessenrooster voor de hele week, zodat het gezin zich daarnaar kon organiseren.
“Een leerkracht zegde een online les minder dan een uur voor het geplande aanvangsuur gewoon af, zonder pardon.”
Ze konden dan ook rekenen op de aanwezigheid van de leerkracht op het afgesproken moment, afgezien van zeldzame verbindingsproblemen. Intussen bleef de vaste telefoonlijn van de school permanent bereikbaar voor vragen of moeilijkheden.
Volwaardige lessen
De onlinelessen bij Leerwijzer waren volwaardige lessen. Daardoor zijn de lessen die we nu op school kunnen geven niet louter een herkauwen van wat toen al gezegd werd. Onze leerlingen worden nu immers voorbereid op examens, en daarvoor is een heel gerichte aanpak nodig.
“Na de coronacrisis zijn alle lessen uitsluitend herhaling voor diegenen die niet wilden meevolgen tijdens de onlinelessen. Mijn kinderen vervelen zich in de les, ze hebben het gevoel niets bij te leren.”
Met louter herhalingslessen zouden we niet diep genoeg in de leerstof kunnen doordringen om de slaagkansen te maximaliseren.