Overslaan en naar de inhoud gaan

Coronavakantie? De lessen worden opgeschort.

Lessen worden opgeschort. Coronavakantie? Naar school gaan mag wel, maar daar krijg je geen les. En nu? Veel scholieren blijven thuis, verveling slaat toe en de leercurve dreigt even ‘on-hold’ te worden gezet. Wat kan een scholier doen om zijn eindresultaat dit schooljaar te vrijwaren, en misschien zelfs een goede voorbereiding op verdere studies te verzekeren?

  1. Houd contact met leerkrachten via het leerplatform van je school, zoals smartschool. Leerkrachten kunnen er handig gebruik van maken om oefeningen, video’s, en lesmateriaal door te sturen. Mogelijk voorziet de leerkracht zelfs onlinelessen. Ook toetsen worden online doorgegeven, zodat er ook getest kan worden of de leerling de verwachte leerstof goed onder de knie heeft. Zo kan de leerkracht na de paasvakantie gewoon verder met de leerstof, zonder tijd te verliezen.
     
  2. Maak oefeningen. Hoewel het een beetje voelt als vakantie heb je er toch alle baat bij om oefeningen te blijven maken. Ook wanneer je leerkracht geen bijkomende oefeningen kan voorzien, kun je op jezelf al heel wat materiaal online vinden, of ga aan de slag in je cursus. Vooral vreemde talen vragen dagelijkse oefening , maar ook vakken als bv wiskunde en fysica moeten onderhouden worden met oefeningen om ze onder de knie te krijgen (en te houden).
     
  3. Bereid nog niet-geziene leerstof al voor. Je hoeft niet te wachten tot je de leerstof in de klas gezien hebt. Je kunt op jezelf al heel wat lezen in je cursussen.
     
  4. Zorg voor een vaste structuur. Idealiter volg je zo veel mogelijk dezelfde structuur zoals je gewend bent op een normale schooldag. Sta op, eet en ga slapen op dezelfde tijdstippen als je anders zou doen. Het zorgt voor een gezond lichaamsritme, en zal uiteindelijk de overgang terug naar school een flink stuk versoepelen.
     
  5. Maak je planning realistisch. Je zit in een situatie waarin niets moet, behalve thuisblijven. Een vaste structuur is handig, maar niet iedereen kan/wil de discipline aan de dag leggen om de gewone routine aan te houden. Dat hoeft niet per se, zolang er maar een zekere structuur in zit. Je kan jezelf gerust gunnen om toch iets langer in bed te blijven dan anders, en zeker om eens minder lang achter je bureau te zitten, maar zorg dat je dagelijks voldoende tijd plant om schoolwerk te maken. Zorg bv dat je elke dag zeker aan 4 uur studiewerk komt. Kun je dat van 8.30 tot 12.30? Top! Doe je dat bv liever van 10.00 tot 12.00, en van 14.00 tot 16.00? Ook goed! Zolang je maar je werk voor elkaar krijgt.
     
  6. Stimuleer elkaar, maar met mate. Vind een oplossing voor je smartphone. Nu je je vrienden niet meer elke dag ziet op school ben je geneigd om ze des te meer via je smartphone op te zoeken. Heb je vrienden die je stimuleren om wat bij te studeren? Prima! Weet je van jezelf dat je smartphone je vooral weghoudt van studie? Leg ze ergens weg waar je er niet meteen bij kan (bij je ouders bv), of installeer een app zoals bv ‘Forest’ of ‘Focus’.