Overslaan en naar de inhoud gaan

Leerwijzer Symposium

20/03/2021

9u - 13u

De mythe ontkracht: onderwijs in 2021

Hoe is het gesteld met ons onderwijs? Kunnen we de kwaliteit ervan herdenken? Moeten we daarvoor het bestaande systeem innoveren? En hoe? Heel wat hardnekkige mythes belemmeren namelijk een vernieuwende evolutie.

Maar wat is waarheid, en wat is fictie? In dit symposium ontkrachten eminente sprekers enkele van deze (on)waarheden.

Rond ons lemma “Vraag niet om een lichtere last, vraag om sterkere vleugels” bouwde Leerwijzer haar visie op. Een jarenlange expertise in het begeleiden van jongeren voor de examencommissie leidde tot een betrouwbare reputatie in het onderwijslandschap. Ze wil dan ook de rebelse luis in de pels van de beleidsmakers zijn.

Leerwijzer wil invloedrijke onderzoekers samenbrengen om hun recente inzichten met u te delen. Elke spreker benadert de thematiek vanuit de eigen invalshoek.

20/03/2021

Nog 3 weken tot
het symposium

Inschrijven voor het symposium

Het eerste Leerwijzer Symposium.
Volledig online georganiseerd.

Schrijf u hier in.

Tickets: €25 / pers
*ten voordele van schoolfonds Leerwijzer

De sprekers

Leerwijzer symposium Tessa Kieboom

Tessa Kieboom

Bestuurder Exentra vzw

 

Prof. dr. Kieboom is een autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze is bestuurder van Exentra en titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de Uhasselt. Ze is auteur van diverse boeken, wetenschappelijke publicaties en talrijke artikels.

Leerwijzer symposium Pedro Debruyckere

Pedro De Bruyckere

Pedagogisch wetenschapper (PhD)

 

Hoe vaak lees je niet over onderwijs “Onderzoek zegt…” of “Het is aangetoond dat…”? Dit wil echter niet per se zeggen dat wat volgt ook effectief wetenschappelijk is aangetoond. In "Jongens zijn slimmer dan meisjes" en "Juffen zijn toffer dan meesters” besprak Pedro De Bruyckere met zijn collega’s al verschillende mythes over onderwijs en leren. Maar eerlijk: soms lijkt het dweilen met de kraan open. Daarom legt Pedro in zijn bijdrage uit hoe je jezelf kan wapenen tegen onzin aan de hand van het werk van Daniel Willingham dat hij hertaalde voor het Vlaamse onderwijs.

Leerwijzer symposium Wouter Duyck

Wouter Duyck

Professor cognitieve psychologie

 

Wouter Duyck is als professor cognitieve psychologie verbonden aan de Universiteit Gent. Vandaag is hij ondervoorzitter van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) in Den Haag. Voor zijn doctoraat ontving hij de driejaarlijkse Prix de Psychologie voor het beste doctoraatsproefschrift in de psychologische wetenschappen. Hij publiceerde een honderdtal artikels in internationale wetenschappelijke tijdschriften, rond themata zoals geheugen, meertaligheid, cognitieve ontwikkeling, taalverwerving, dyslexie en andere. Hij ontwikkelt mee de SIMON en Columbus oriënteringsproef voor het hoger onderwijs.

Leerwijzer symposium Koen Ringoot

Koen Ringoot

Motivatiepsycholoog, Stichter Leerwijzer

 

“Vraag niet om een lichtere last, vraag om sterkere vleugels”. Het is de lijfspreuk van Koen Ringoot, en a fortiori het stichtende adagium van Leerwijzer. ‘Meneer Ringoot’ onderzoekt hoe we iedere jongere kunnen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. We boeien hen alvast niet door de lat lager te leggen, maar net door ambitieuze doelen te stellen, en hen sterker te maken om die doelen ook te verwezenlijken.

Schrijf u hier in

 

Mis dit online symposium op 20/03/2021 zeker niet! De plaatsen zijn beperkt.
Een ticket kost € 25 / pers
*ten voordele van schoolfonds Leerwijzer

Dagindeling

Inloggen - 8u50

Het online Leerwijzer symposium start om 9u. Vanaf 8u50 bent u welkom om in te loggen via uw persoonlijke link. Deze wordt u daags voor het event gemaild.

Tessa Kieboom - 9u

Prof. dr. Tessa Kieboom spreekt, als autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid, over hoe moeilijk het is om hoogbegaafd te zijn.

Pedro De Bruyckere - 10u

Pedro De Bruyckere bespreekt verschillende mythes over onderwijs en leren: "Jongens zijn slimmer dan meisjes" en "Juffen zijn toffer dan meesters”. Hoe kan je jezelf wapenen tegen onzin.

Wouter Duyck - 11u

Professor cognitieve psychologie argumenteert rond themata zoals geheugen, meertaligheid, cognitieve ontwikkeling, taalverwerving, dyslexie, meertaligheid, en andere.

Koen Ringoot - 12u

‘Meneer Ringoot’ onderzoekt hoe we iedere jongere kunnen motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Leg de lat lager, maar stel ambitieuze doelen.

Een vraag?

 

Hebt u een vraag over het symposium?
Bent u op zoek naar praktische informatie?

Bel ons op 058/23.06.53

of vul hiernaast het contactformulier in.